• Ton Sieben
    Moderator
    Aantal posts: 34
    #3144 |

Wat nu als we op ons forum gebruik gaan maken van de collectieve wijsheid om tot oplossingen te komen? Door ervaringen en opgedane kennis met elkaar te delen kunnen samen grote hoogtes bereiken.

Het idee is om op het forum een gesprek te beginnen met een basisartikel wat aangepast wordt naarmate het gesprek eronder meer informatie en inzichten oplevert. Door de aanpassingsdatum steeds toe te voegen kan iedereen helder zien waar we zijn in het gesprek en het geheel constructief blijven volgen. Op dit moment zijn er twee onderwerpen lekker op gang:

Mijn voorstel is om deze onderwerpen als proeftuin te gebruiken en te zien waar dit ons kan brengen. Ik zie voor me dat er in het voorbeeld van de gemeenschapstuinen al snel subcategorieën ontstaan voor de verschillende projecten. Op die manier blijft het geheel overzichtelijk en kan er gemakkelijk van elkaar geleerd worden. Het artikel over de tuinen verwordt snel tot een informatief artikel waar ervaringen en inzichten met elkaar gedeeld worden. Een perfecte manier om inspiratie aan te wakkeren en ideeën op te doen. Op het gebied van alternatief geld zie ik voor me dat verschillende initiatieven worden besproken, mogelijk collectief ergens op aangehaakt wordt of dat het zelfs leidt tot een eigen Ubuntu munt. Wie weet? ‘The sky is the limit!”

Al met al geloof is in ons, in de kracht van de gemeenschap en dat Ubuntu voor oplossingen kan zorgen die anderen nu nog niet eens in kunnen denken. Ik hoor graag wat jullie hiervan denken.

• Bianca K.
    Bijdrager
    Aantal posts: 6
    #3148 |

Goed initiatief 😀

(blij dat er smileys bij zitten, ook al zie ik er geen bovenin staan)

• Canny
    Bijdrager
    Aantal posts: 2
    #3149 |

Gemeenschapstuinen zijn het antwoord, denk ik. Een docu gezien over cuba en achterstandswijken (ik weet niet meer precies waar) waar je ziet dat gemeenschapstuinen een omwenteling geven in de leefwijze en gedachtegang van mensen. Je ziet inderdaad dat die tuinen leiden tot subcategorieën en een gezonder leven.

In de plaats waar ik woon hebben we 3 molens die niks staan te doen, 1 daarvan werkt zeker nog, die hebben 1 keer in het jaar een open dag en laten de molen draaien. Ik zie daar wel mogelijkheden. Waar ik op vastloop is hoe regel ik een stuk grond waar we kunnen gaan verbouwen, moet ik bij de gemeente aankloppen of moet ik bij particulieren zijn? kortom waar moet ik beginnen zodat andere mensen in mijn leefomgeving het als voorbeeld gaan zien?

• John
    Moderator
    Aantal posts: 56
    #3150 |

Ik ben van de partij 😉

• Mia
    Moderator
    Aantal posts: 16
    #3156 |

Heel goed idee :-) Ik doe mee :-) Ik zag op nieuwjaarsdag deze oproep van De Lange Mars. Dit zijn de 2 lijntjes die ik ook in mijn hoofd had. Alternatief/complementair geld en Gemeenschapstuinen.

• Chantal
    Moderator
    Aantal posts: 44
    #3190 |

Ik ben nu druk met een gemeenschapstuin. Ik heb het idee al paar maanden in mijn hoofd zitten en heb met en met bij buurtbewoners geinformeerd wat ze van het idee vinden. Over het algemeen waren de reacties positief, echter schrikken de mensen er wel een beetje voor terug om zelf aan de slag te gaan. Ik denk dat het vooral koudwatervrees is ;-). Ik heb het geluk dat in mijn buurt een aftands gemeenteperkje is, dat zich bij uitstek zou lenen voor dit initiatief. Bewoners storen zich er al lang aan, maar gemeente pakte het niet op. Ik heb uiteindelijk, ik geloof vorige week, telefonisch contact gezocht met de gemeente en uitgelegd wat het idee was, aansluitend heb ik een mailtje gestuurd met daarin nogmaals mijn idee maar dan ook met de foto’s van de huidige situatie.  Ik heb gisteren een reactie ontvangen en volgende week mag ik mijn voorstel bespreken met het werkgroepje dat is aangesteld binnen de gemeente. Ik heb een schets gemaakt en een begroting en we zullen zien hoe erop gereageerd wordt. Ik heb wel gemerkt dat het nog niet zo gemakkelijk is om houtsnippers te bemachtigen, ik heb ongeveer 5 m3 nodig. Het meeste snoeiafval wordt op 1 centrale plek gedumpt, waar het wordt verwerkt tot brandstof om woningen te warmen. Ik heb gebeld naar die plek om te vragen of ik wat kan afnemen, maar dat is schijnbaar toch lastig. In ieder geval voor particulieren lastig. Ik zou nog teruggebeld worden, dus ik wacht het maar even af…..

Wordt vervolgd…

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.