• UbuntuPlanet
    Sleutelbeheerder
    Aantal posts: 116
    #932 |

    Beste vrienden,

    Voor de mensen die graag bij willen dragen op het blog, maar niet geheel bekend zijn met de WordPress editor, hier een tutorial om jullie op gang te helpen.
    Mochten er na het lezen van deze tutorial nog vragen zijn, stel ze dan gerust hieronder en we passen de tutorial aan.

    Mijn gouden tip:

    Onderschat het schrijven van een goed blog artikel niet; houd er rekening mee dat het opstellen van een kwalitatief goed blogartikel zomaar enkele uren met zich mee kan brengen.
    Laat dit – of de lengte van deze tutorial – je echter niet ontmoedigen!

    Haast je niet en neem je tijd om wat moois te creëren. Als je uiteindelijk tevreden bent over het resultaat en een pareltje van een artikel kan publiceren, is het fantastisch om te zien dat een boel mensen (in ons geval waarschijnlijk van over de hele wereld) jouw artikel lezen. :)


    Om te beginnen met het schrijven van een artikel, ga je naar je dashboard en klik je op ‘Berichten > Nieuw bericht’, of op ‘Berichten’ en vervolgens op de ‘Nieuw’ button linksboven in het witte gedeelte van je scherm.
    Je krijgt het scherm waarin je je nieuwe artikel kunt invoeren. Hier zien we een aantal zaken die ik even kort uitleg.

     

    Goed om te weten:

    • Ik heb een proef-artikel aangemaakt voor diegenen die even met de functies van de editor om willen rommelen zonder een artikel te hoeven plaatsen. Ook kun je je in het proefartikel de juiste indeling, gebruik van links, featured image, excerpt, enz zien. Zorg er alstublieft voor dat dit artikel een beetje netjes blijft voor diegenen die het na u nog willen gebruiken.
    • Ik belicht hieronder de meest belangrijke opties die je nodig hebt om een goed artikel samen te stellen. Dat alleen vormt al een zeer uitgebreide tutorial. Om de lengte van deze tutorial nog enigszins binnen de perken te houden, zou je de resterende opties met ‘trial and error’ eens moeten proberen.
    • WordPress slaat automatisch je bericht op wanneer je wijzigingen aanbrengt. Desalniettemin kan het verstandig zijn om tussendoor op te slaan. Dit kan met de ‘Opslaan als concept’ knop aan de rechterkant.
    • Hiernaast zie je ook de knop ‘Voorbeeld’. Klik hierop om een voorbeeld te zien van hoe je artikel er uiteindelijk uit komt te zien.
    • Als je artikel af is, klik je op de blauwe ‘Publiceren’ knop aan de rechterkant van je scherm.

     

    De belangrijkste editor elementen:

    • Rechtsboven in beeld zie je een tabje getiteld ‘scherminstellingen’. Als je hierop klikt schuift er een optiemenuutje naar beneden waarin je kunt instellen welke opties je wel of juist niet in beeld wilt hebben. Ook kun je kiezen voor een indeling met één of twee kolommen. Mocht je een van de hieronder beschreven opties niet op je scherm zien, klik hem dan aan in dit menu.
    • Linksboven kun je de titel van je artikel invoeren. Geef je artikel een pakkende naam die de inhoud van het artikel goed samenvat, lezers prikkelt om je artikel te lezen, en – erg belangrijk – relevant is ten opzichte van het artikel. Dit laatste in verband met SEO (zoekmachine optimalisatie).
    • Onder je titel zie je een link, genaamd ‘permalink’. Dit is de link waaronder je artikel straks kan worden gevonden. Zodra je een titel hebt ingevoerd en wordpress automatisch voor de eerste keer opslaat, wordt deze link ingesteld aan de hand van je titel.
    • Hier gelijk onder vindt je de blauwe ‘Fusion Page Builder’ button. Deze button is een ingebouwde functie van ons thema en biedt je een hele systematische manier om de verschillende elementen in je artikel in te richten. Persoonlijk gebruik ik hem niet, maar deze optie kan bijzonder nuttig zijn als je wat minder kennis hebt van de gebruikte codes. Om vanuit de Fusion Page Builder terug te gaan naar de normale editor klik je op de ‘Default Editor’ knop linksboven in beeld.
    • Hieronder zie je de ‘Media Toevoegen’ button. Deze doet wat ie zegt; hiermee kun je verschillende types media invoegen in je bericht. Als je erop klikt, krijg je een scherm waar je reeds beschikbare media kunt selecteren. Als je nieuwe media wilt gebruiken, kun je linksboven in beeld klikken op het tabje ‘Bestanden uploaden’. Ook is er een optie om een galerij aan te maken; deze laat je meerdere media ineens invoegen/uploaden en de verschillende opties van de galerij instellen. Deze afbeeldingen zie je dan in je artikel terug als een galerij met de instellingen die jij eraan hebt gegeven. Probeer de verschillende opties eens uit om je media bijvoorbeeld links zwevend naast de tekst, gecentreerd, op thumbnail formaat of juist heel groot in beeld te krijgen.
    • Hier direct onder zie je de editor werkbalk. Hierin zitten alle opmaakopties die je aan je tekst kunt geven. Ook zijn er een paar functieknoppen van een aantal plugins in onder gebracht, zoals Download Manager welke je de optie geeft om een bestand aan je artikel toe te voegen die kan worden gedownload door de lezers, een optie om een poll (enquête) toe te voegen.
      • De belangrijkste functieknop echter, is die van ons thema Avada. Deze knop zit precies tussen de Download Manager- en Poll knoppen in. Ons thema heeft een groot assortiment aan verschillende opties ingebouwd waarmee je je artikel professioneel kunt opbouwen. Deze knop opent een window met daarin een dropdown menu die je laat kiezen tussen deze opties. Elke optie heeft weer zijn eigen instellingen. Het zijn er veel te veel om er hier op in te gaan, dus probeer ze eens uit en kijk wat hun effect is op je artikel.
    • Aan de rechterkant, direct op de editor werkbalk, zie je twee tabjes: ‘Wysiwyg’ en ‘Tekst’. Het Wysiwyg (What you see is what you get)-tabje laat je de opgemaakte tekst zien; het ‘Tekst’-tabje geeft je de html code van je artikel. Gebruik dit alleen als je weet hoe je hiermee moet werken. Html is niet de moeilijkste code, maar je moet wel even weten wat je doet.
    • Hieronder zie je het tekst editor veld, waarin je je tekst kunt invoeren. Dit spreekt voor zich.

     

    Een aantal belangrijke dingen om aan te denken bij het samenstellen van een artikel:

    • Zorg voor een correcte spelling. Slecht gebruik van spelling, grammatica en interpunctie is vernietigend voor het imago van een website. Bovendien ziet het er gewoon niet uit. Gebruik dus de spellingscontrole van je browser!
    • Selecteer altijd een aantal relevante categorieën voor je artikel. Dit kan aan de rechterkant van je beeld onder ‘Categorieën’. Zit je categorie er niet bij, maak dan een nieuwe aan. Gebruik niet teveel categorieën per artikel maar probeer een maximum van 3-4 aan te houden.
      • Maak ook een categorie aan van je eigen naam en selecteer deze wanneer je een artikel plaatst. Op deze manier kunnen lezers snel al jouw artikelen in 1 keer vinden, door op jouw naam onder het artikel en in het submenu onder ‘Blog’ in het hoofdmenu te klikken. Ook komt het de zoekfuncties ten goede.
    • Onder ‘Tags’ vind je de ‘Uitgelichte Afbeelding’. Dit is de afbeelding die je bovenaan je artikel ziet staan, en die boven de excerpt (samenvatting) van je artikel op de index pagina van de blog ziet. Ook wordt deze afbeelding gebruikt in sommige plugins die bijvoorbeeld de meest populaire of meest recente blog posts laten zien elders op de site.
      • Ik zou graag zoveel mogelijk alle featured images van alle gebruikers in dezelfde afmetingen willen houden. Dit vanwege het feit dat als we ergens een post slider op de site willen introduceren, deze automatisch de featured images van de geselecteerde blog artikelen laat zien. Wanneer er afbeeldingen van verschillende formaten worden gebruikt, zal de slider zijn formaat continu aanpassen waardoor de tekst eronder hinderlijk op en neer zal schuiven. Hele leuke functie maar niet handig als je deze tekst aan het lezen bent.
        De afmetingen die ik graag wil hanteren zijn 1000×400 pixels. Mocht je hulp nodig hebben met het samenstellen van een mooie afbeelding voor je artikel, vraag dan een van de leden met grafische vaardigheden. Sla afbeeldingen aub altijd op als .png of lossless .jpg.
    • Dit thema geeft je de mogelijkheid om meerdere ‘Featured Images’ toe te voegen. Wanneer je dit doet, zul je niet 1 afbeelding boven je artikel zien, maar een slider die de geselecteerde afbeeldingen voorbij laat schuiven. Wanneer je ook een video hebt ingevoerd, zal ook deze in de slider zichtbaar worden.

     

    Een aantal belangrijk tips met betrekking tot de opmaak van je artikeltekst en zoekmachines:

    • De gouden regel bij het schrijven van blogartikelen: Houd het origineel! Met andere woorden: schrijf het zelf en kopieer niet het werk van andere. Zoekmachines herkennen dit feilloos en kennen strafpunten toe aan websites die van deze technieken gebruik maken. Dit komt de vindbaarheid van de website logischerwijs niet ten goede.
    • Houd het artikel overzichtelijk. Zeker met langere artikelen, zorg ervoor dat je je tekst opdeelt in kleinere alinea’s, zeg maar hapklare brokken.
    • Zet een goede kop boven de hoofdalinea’s. Gebruik voor deze koppen de ‘H2’ koptekst, te vinden in je editor werkbalk aan de linkerkant, onder ‘Stijlen’ > ‘Koppen’.
    • Verwerk wanneer mogelijk links in je artikel, zowel links die naar een andere locatie op de website verwijzen als naar andere websites. Dit komt ten goede aan de zoekmachineresultaten.
    • Gebruik hier en daar vette tekst, vooral voor woorden die een treffende relevantie hebben met het onderwerp van je artikel. Ook dit levert een gunstig resultaat op in de zoekmachines.
    • Bedenk ook altijd een paar treffende tags voor je artikel. Dit kan direct onder de Categorieën. Tags zijn essentieel voor zoekmachines en de ingebouwde zoekfunctie binnen WordPress blogs, dus kies ze zorgvuldig!
    • Gebruik op een speelse manier afbeeldingen, video’s of stijlelementen om je artikel vermakelijker te maken voor de lezer – zeker met langere artikelen. Lezers haken minder snel af wanneer zij een aantal mooie plaatjes krijgen te zien.
    • Onder je tekst editor veld zie je een veld getiteld ‘WP Edit Excerpt‘. Ook dit veld is erg belangrijk. Hier kun je namelijk een samenvatting van je artikel invoeren. Dit wordt gebruikt voor onder anderen het stukje tekst wat Facebook onder de foto deelt wanneer je je artikel op fb deelt, maar ook is dit stuk tekst erg belangrijk voor goede zoekmachineresultaten. Houd er rekening mee dat de meeste zoekmachines een maximum van 160 tekens bekijken.

     

    Zo, hiermee hebben we zo’n beetje de belangrijkste zaken aangekaart. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan hieronder.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.