• Wim
    Sleutelbeheerder
    Aantal posts: 105
    #1908 |

In het boek Ubuntu Contributionism wordt op pagina 28 het volgende geschreven:
    “Germany’s unforgivable crime before WW2 was its attempt to loosen its economy out of the world trade system and to build up an independent exchange system from which the world-finance couldn’t profit anymore. …We butchered the wrong pig.” Winston Churchill (The Second World War – Bern, 1960)

Dit leek me een interessante quote voor op deze site. Maar bronvermelding checken lijkt me goed omdat als we met bewijs willen komen, dit naar mijn idee wel moet kloppen.

Er is een boekenserie genaamd ‘The Second World War’ van Churchill en gepubliceerd in 1960.
    Hiervan heb ik online de boekenserie weten te vinden. Maar daar staat niet deze quote in.

Verder zoeken bracht mij tot het voorwoord van de tweede editie (2001) van Propaganda in the Next War: Hier te vinden.
    Waar de volgende quote staat:
    “As Winston Churchill pointed out to Lord Robert Boothby. “The unforgivable crime of Germany, before the second world war, was her attempt to extricate its economic power from the world’s trading system and create its own exchange mechanism which would deny world finance its opportunity to profit”.”

Ook deze quote is niet in de boekenserie die ik gevonden heb van Churchill die in 1960 is uitgekomen terug te vinden. Plus er staat hier überhaupt geen bronvermelding bij, enkel ‘pointed out to’. Daarnaast zie ik die site van het voorwoord niet als een legitieme bron.

Aangezien de eerste quote gedateerd staat als 1960 kan het niet de eerste uitgave zijn van het boek Propaganda in the Next War, deze kwam namelijk uit in 1938 en de zin staat los van de datering in de verleden tijd.
    Ik weet verder niet van boeken met de titel “The Second World War” en gepubliceerd in 1960. Wat zou betekenen dat er of persoonlijke brieven zouden zijn van Churchill naar Boothby, of deze quote is niet legitiem, of er is een ander boek dat ik over het hoofd heb gezien.

Tot hier een betrouwbare bron voor is gevonden zal ik deze sterke quote niet gebruiken op de site – noch als waarheid zien.

*edit: Op deze site staat dat het om een brief gaat:
    “Germany’s unforgivable crime before WW2 was its attempt to loosen its economy out of the world trade system and to build up an own exchange system from which the world-finance couldn’t profit anymore.”
    – Winston Churchill, The second World War, letter to Lord Robert Boothby (Bern, 1960)

De originele post is verwijderd door admins – dit is een quote later in het forum. Maar nog steeds geen verwijzing naar welke brief en waar die te vinden zou zijn.

Wellicht is Enlightening letters 1946 – 1960 van Berlin Isaiah een goede bron, maar tot dusver nog niet kunnen vinden.

Is er iemand die hier een bron van kan vinden? Voor nu ga ik achter andere interessante stukjes aan die we kunnen gebruiken voor de site.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.