• Ton Sieben
    Moderator
    Aantal posts: 34
    #3124 |

Dit topic is speciaal om het gesprek te openen over alternatieve muntsoorten. Gaande weg blijken hier steeds meer mensen geïnteresseerd in te zijn en het concept van rentevrij, inflatie vrij, deflatie vrij en ruim beschikbaar geld. Er zijn ondertussen al redelijk wat lopende alternatieve en complementaire muntsoorten gaande of startende in Nederland maar welke zijn het en wat houden ze nu eigenlijk in? Wat zijn de verschillen? En is het eigenlijk wel een goede keuze om te focussen op alternatief geld? Zouden we ons niet direct moeten richten op ‘geldloos’?

• Canny
    Bijdrager
    Aantal posts: 2
    #3127 |

Lood om oud ijzer? indirect, omdat geld altijd een manipuleerbaar tussenstap blijft. Zolang het in goede handen blijft is er niks aan de hand. ik denk zelf dat geldloos beter is en evolutie mogelijkheden bied die onvoorstelbaar snel gaan.

• Ton Sieben
    Moderator
    #3129 |

Goed punt Canny, ik ben het met je eens dat het uiteindelijke doel van geldloos niet uit het oog verloren mag worden. In kleinere gemeenschappen kan dat ook al gewoon toegepast worden en gebeurd dat ook al. Dan zie je gemeenschappen onderling geldloos werken en naar buiten toe wel met geld. Wanneer dat geld wat wel gebruikt wordt een renteloos, inflatieloos, deflatieloos en vrij beschikbaar is zonder manipulatie zou dit wel eens heel goed kunnen werken.

Maar alternatief geld kan ook gebruikt worden naast de bestaande munt. Wanneer dit gebruikt wordt is deze munt voor de lokale gemeenschap drie keer zo veel waard als een nu reguliere munt omdat deze naar buiten af vloeit en niet terug komt in de gemeenschap. Dit wordt mooi uitgelegd in deze animatie van de STRO groep. In Bristol (GB) wordt de Bristol Pound al met succes toegepast. Zie hier de tegenlicht uitzending daarvan. En zoals op de website van STROhalm.nl te zien is wordt ook in Latijns Amerika driftig gebruik gemaakt van lokaal geld.

Maar wat is er in Nederland gaande en mogelijk? Wat ik nu zo weet zijn er wel een aantal lopende en groeiende alternatieve muntsoorten:

Er zijn er vast en zeker al meer maar dit is wat ik nu weet. Ze hebben allemaal voor en nadelen. Zo is de Florijn landelijk en uitwisselbaar met de Euro. Maar van de Florijn is de stichting met één enkel bestuurslid erg dun. Het is voor veel mensen lastig hun vertrouwen te leggen in een éénkoppig bestuur. Daarnaast is er de Dam die door een groep vrijwilligers is opgericht, die niet uitwisselbaar is met de en Euro, waar het dus ook geen geld kost om de munt in te kopen maar die alleen voor Rotterdam is.

Er zijn ook nog organisaties die zich enkel met het faciliteren van een lokale/alternatieve munt bezig houden zoals:

Hier is wellicht meer informatie te vinden die we uit kunnen diepen. Er is veel gaande en dat is een goed teken maar er zijn ook veel vraagtekens. Ik hoop dat we samen meer informatie bij elkaar kunnen vergaren en wellicht e.e.a. in beweging kunnen zetten.

• Mia
    Moderator
    Aantal posts: 16
    #3131 |

Voor mij is geldloos ook het uiteindelijk ideaal. Maar ik zie complementair rentevrij geld als een goede en waarschijnlijk ook noodzakelijke tussenstap.

Ik kan me herinneren dat dit onderwerp aan de orde kwam in het interview dat Anthony Migchels met Michael Tellinger had toen hij in NL was. Alternatief geld als tussenstap vond hij geloof ik wel een goed idee, maar het blijft een heikel punt.

Voor mij is complementair geld ook een manier om mensen bewust te maken van wat er mis is met ons huidige geldstelsel.
    Je kunt mensen wakker schudden door te vertellen dat bankiers geld creëren uit niets en daar rente over vragen. Waardoor inkomensverschillen steeds groter worden. Dat ze de geldhoeveelheid manipuleren waardoor telkens recessies en depressies optreden en in stand gehouden worden.
    Maar je kunt mensen ook op een andere manier bewust maken. Door te laten zien dat het anders en beter kan, nl. met alternatief geld. Het laat ook al iets zien van een betere manier van samenleven. Stimuleert het oude geld competitie, het nieuwe geld bevordert samenwerking.

Complementair geld is ook een manier om mensen samen te brengen rond een idee. Het is ook een uitweg i.g.v. een collaps van het huidige geldsysteem. Dan kunnen we terugvallen op onze eigen munt. Tenslotte zie ik het ook als een vorm van ‘verzet’. Veel mensen zijn boos als ze erachter komen hoe we worden gemanipuleerd, gecontroleerd en beroofd door de bankiers. Die boosheid zoekt een uitweg. Door te werken met complementair geld kun je hier een positieve draai aan geven.

• Ton Sieben
    Moderator
    #3142 |

Helemaal mee eens Mia. Jij hebt hier al best wat onderzoek naar gedaan. Heb jij misschien nog wat aanvullingen op mijn eerdere post? Zie jij andere voor- en/of nadelen aan de genoemde initiatieven? Zijn er nog andere initiatieven?

Ik weet dat Sandra Schreurs hier ook in aan het duiken is en met een aantal mensen samen gaat komen om te zien wat er in Nederland mee gedaan kan worden. Het leeft, dat staat vast. Voor ons als Ubuntu ligt er, denk ik, een schone opportune taak om krachten te bundelen.

• Mia
    Moderator
    #3155 |

Ton, je hebt mooi op een rijtje gezet wat voor initiatieven er nu al zijn en de voor- en nadelen daarvan. In Brabant loopt ook nog een initiatief: Regiogeld Brabant. De initiator hiervan is Terry v.d. Vossenberg. Regiogeld Brabant gaat ook met Cyclos van Stro werken voor het nieuwe regiogeld Eier. Daarbovenop komt nog extra software voor de inwisselbaarheid van verschillende regiomunten onderling en ook naar de euro, als ik het goed begrijp. Die software is nog in ontwikkeling: Floatnet, heet dat.
    Eier gaat ook met Social Trade Circuit Nederland van Stro werken. Credits die na een bepaalde omlooptijd omgewisseld kunnen worden voor euro.
    Dit initiatief vind ik ook heel interessant. Ik ga er binnenkort een stukje over schrijven voor Welvaart voor Iedereen.
    Je ziet dat al die verschillende complementaire munten in de basis gebruik maken van Cyclos van Stro. Uiteindelijk zullen deze initiatieven elkaar tegenkomen en gaan versterken en hopelijk ook samenwerken. Dat kan toch bijna niet anders?
    Ik zou graag zien dat Dam, Eier en Florijn nu al meteen gaan samenwerken. Want zoals je schrijft: Dam heeft een heel sterk team, maar beperkte software. Florijn heeft fantastische software, maar geen team. (Volgens mij heeft Eier beide, voorzover ik kan zien.) Zoals je in het artikel De Dam. Hoe organiseer je een eigen munt? kunt lezen, is het sterk af te raden om een munt te gaan runnen met maar 1 of 2 personen.

Het is belangrijk dat het werk verdeeld wordt. Niemand is overal goed in. In het kernteam zijn veel verschillende competenties aanwezig: een marketing deskundige, iemand voor de pr en de communicatie, iemand voor de ICT, een bankier, een jurist, etc. Ook kun je met een grotere groep elkaar opvangen als het tegen zit. Iedereen heeft weleens een periode dat het privé of zakelijk druk is. Het is fijn als een ander lid jouw taken even over kan nemen. Als je het bij Dam even niet ziet zitten, helpt een mede-Dammer je uit de put.
    Als je met een smallere basis werkt, bijvoorbeeld zo’n parallel geldsysteem aanstuurt met één of twee personen, kan het project stuklopen, omdat een organisator met een burn-out op de bank terecht komt en er niemand is om hem of haar te vervangen.
    Verder moet er soms ineens iets heel snel gebeuren. De pers belt bijvoorbeeld: kunnen we vanmiddag komen filmen? of: kan er vanavond iemand te gast zijn in dit of dat programma? Snel gaat er dan een whatsappje rond in de kerngroep en er is altijd wel iemand in de gelegenheid om het op te pakken.

En dan heb je ook nog Tradeqoin zit o.a. in Amsterdam. Is alleen voor ondernemers. Is van Qoin. Maar zij werken vrij commercieel. Ik weet er verder weinig van.

Dan heb je natuurlijk nog Noppes, Makkie, LETS, etc. etc. Ik zit erover te denken om ze eens allemaal in een tabelletje te zetten, ofzo.

• Chantal
    Moderator
    Aantal posts: 44
    #3162 |

Ton, ik vind het echt een lastig punt. Of je nu met een alternatieve munt betaald of gewoon in euro’s, het blijft een ruilmiddel. De reden dat ikzelf zou kiezen voor de alternatieve munt is eigenlijk alleen om iets van een statement te kunnen maken, praktisch is het namelijk niet, zolang er geen landelijke dekking is. Het zou mooier zijn als het verdienmodel van het huidige bankwezen op de schop ging in deze transitiefase en dat de bank een instelling wordt die in dienst staat van de mensen. Ik ben er een voorstander van om mijn diensten aan mede-ubuntu leden kosteloos aan te bieden.

@Mia, om nog een klein beetje overzicht te houden op wat er zoal speelt in Nederland, zou het inderdaad mooi zijn als je per regio kon zien wat er aan alternatief geld mogelijk is. Weet jij al op welke termijn de Gelre en de Florijn hun krachten gaan bundelen?

• Mia
    Moderator
    #3164 |

@Chantal

Het zou mooier zijn als het verdienmodel van het huidige bankwezen op de schop ging in deze transitiefase

Het voornaamste verdienmodel van banken is rente. Met complementair geld gaat het verdienmodel van de banken in zekere zin al op de schop, want het is ‘ons eigen geld’ zonder rente. Alle transacties die je met dit geld doet, gaan buiten de banken om en de banken verdienen daar dus ook niks aan.

dat de bank een instelling wordt die in dienst staat van de mensen

Hier ben ik ook voor, maar onder het huidige politieke bestel is dit niet zo makkelijk af te dwingen (het komend burgerinitiatief gaat wel een poging wagen). Met complementair geld richt je a.h.w. je eigen ‘bank’ op die in dienst staat van de mensen. Het is een bescheiden stap, maar het is wel een stap in de goede richting.

@Mia, om nog een klein beetje overzicht te houden op wat er zoal speelt in Nederland, zou het inderdaad mooi zijn als je per regio kon zien wat er aan alternatief geld mogelijk is. Weet jij al op welke termijn de Gelre en de Florijn hun krachten gaan bundelen?

Zo’n overzichtje ga ik proberen te maken, want het duizelt mij ook.
    De Gelre en de Florijn zijn één, want ze zijn beide gebaseerd op de Talent software. Bij de Gelre kun je nu al een rekening openen. Als de Florijn straks gelanceerd wordt, gaan de Gelre-rekeningen over naar de Florijn.

• Wim
    Sleutelbeheerder
    Aantal posts: 105
    #3168 |

Ton, ik vind het echt een lastig punt. Of je nu met een alternatieve munt betaald of gewoon in euro’s, het blijft een ruilmiddel. De reden dat ikzelf zou kiezen voor de alternatieve munt is eigenlijk alleen om iets van een statement te kunnen maken, praktisch is het namelijk niet, zolang er geen landelijke dekking is. Het zou mooier zijn als het verdienmodel van het huidige bankwezen op de schop ging in deze transitiefase en dat de bank een instelling wordt die in dienst staat van de mensen. Ik ben er een voorstander van om mijn diensten aan mede-ubuntu leden kosteloos aan te bieden.

Ik begrijp het gevoel hierbij helemaal. Je kan ook niet het probleem oplossen met dezelfde middelen die het probleem gecreëerd hebben.
    Hoe ik van dit standpunt naar voor ben gekomen zal ik proberen hieronder helder te verwoorden.

Het lijk me onwaarschijnlijk dat we van het ene extreme naar het andere gaan in een enkele stap. Dat is van extreem consumeren, weggooi maatschappij, naar geldloos en geïntegreerde processen zonder afval.
    Technisch en qua kennis is het wel mogelijk, naar mijn idee voor het eerst. Maar op dit moment hebben we nog met geld, rente en schuld te maken. Allemaal middelen die de bank ‘meester’ is geworden.
    Waarom zou een land, of burgers, er überhaupt voor kiezen rechten om geld te creëren uit handen te geven en daarvan afhankelijk te worden?
    Meeste stappen in die richting zijn, als ik kijk naar de geschiedenis, gezet in tijden van oorlog.
    Het is zeer riskant om in een stap naar geldloos proberen te gaan. Ondanks wij niet zo zijn ingesteld, lok je draconisch handelen, agressie en geweld uit – zeker als het land(sbestuur) nog met geld wilt werken. Betekend niet dat het onmogelijk is, neem Ijsland bijvoorbeeld.
    Een ‘kleine’ groep zal eerder de omslag kunnen maken dan een grote groep, omdat die het sneller eens kunnen worden met elkaar.
    Uiteindelijk komt het neer op samenwerken en doorhebben dat we het allemaal zonder geld zouden kunnen. Meeste mensen zullen in eerste instantie eerst willen zien, dan geloven. Hier komt de tussenstap van renteloos geld en een mensenbank kijken.
    Je laat zien dat er andere oplossingen zijn en stukje bij beetje neemt de burger het recht op geldcreatie en inrichten van economie weer in eigen hand.
    Wanneer voor alles wat nodig en gewenst is door de mensenbank geld gegeven wordt, zal iedereen uiteindelijk zien dat mensen het werk doen, niet het geld.
    De stap op grote schaal naar geldloos zetten, lukt naar mijn idee pas als dit idee door een groot gedeelte van de mensen ondersteund wordt.

Ondertussen kunnen we zelf, zoals we al begonnen zijn, al kijken naar alternatieven. Ervaring opdoen en opnieuw kijken naar wie we zijn en hoe we samen willen leven. Stukje bij beetje kunnen we meer onderdelen van ons levensonderhoud, door samen te werken, zonder geld realiseren. Permacultuur en back to eden ubuntu tuinen lijkt me daar een cruciaal onderdeel.
    Er zullen nieuwe problemen ontstaan, iedereen kan voor zich denk ik een paar bedenken. Maar er zullen hierdoor meer en grotere problemen opgelost worden.
    Alleen door te experimenteren, het zelf te doen en te ervaren, leren we hoe het ook zou kunnen: Zonder geld, met al het nodige voor iedereen in overvloed.
    Gezien iedereen zich bewust zal zijn van dezelfde nieuwe problemen, kunnen we ze samen oplossen. Dit geeft mij al een goed gevoel.
    In de samenleving van vandaag zullen altijd (veel) minder bedeelde mensen zijn. Als een alternatieve muntsoort, een mensenbank, of een andere manier van denken, hier verandering in kan brengen, dan ben ik meer dan bereid het uit te proberen.

• Ton Sieben
    Moderator
    #3240 |

Helemaal mee eens Wim. Erg mooi uitgelegd. We zien de oplossing, we voelen de oplossing en willen haar dan ook direct manifesteren. Maar iedereen hier direct in mee nemen is heel moeilijk in een tegenstroom van andersdenkenden. Door samen de krachten te bundelen en lokaal (in vereniging) de nieuwe manieren en oplossingen te manifesteren krijg je een momentum. De resultaten zullen aanstekelijk werken, zoals Michael ook zo mooi omschrijft, puur omdat men zal voelen dat het natuurlijker is.

Neem jezelf als voorbeeld. Als er vandaag iemand aan belt en die zegt “u krijgt vanaf vandaag geen geld meer, we doen het helemaal anders…. fijne dag nog!” Dan zul je op zijn minst vragen hebben. (Naast dat de meeste van ons waarschijnlijk eerst een vreugedansje maken) Hoe ga je nu dan aan je levensbehoeften komen? Hoe ga je je verhouden tot je werk? Heb je nog wel werk? Wat betekend dat voor je eten, drinken, energie, zorg, etc. etc? De meeste mensen zullen dit (op z’n minst onderbewust) als een levensbedreigende situatie ervaren en dus is een geleidelijke overgang een slimme manier.

Op de website van STRO wordt in een aantal animaties heel mooi uitgelegd waarom een alternatieve munt, zonder centrale geldcreatie, rente, inflatie of deflatie, zo goed kan werken en hoe het de bestaande rentedragende geldsoorten zelf kan doen verdwijnen. We hebben, naar mijn idee, een prachtige mogelijkheid om gemeenschappen weer terug in het zadel te zetten en hun eigen koers te laten bepalen. Ik stel dan ook voor dat we met Ubuntu na gaan denken over of, en zo ja hoe, wij met een (of meerdere) alternatieve muntsoort(en) zouden willen gaan werken. En wat dit betekend voor de stroom van de bestaande geldstromen.

Om voor dit laatste een voorzetje te geven heeft Wim een stroomschema in elkaar gezet van hoe geld (welke soort dan ook) door Ubuntu Nederland zou kunnen stromen. Kijk er alvast eens naar, dan kunnen we er samen over praten op de 8ste.

• Mia
    Moderator
    #3311 |

Wellicht is het een idee voor Ubuntu NL om mee te doen met een @nder soort geld van Stro. De campagne gaat dit voorjaar van start. Ik heb hierover contact gehad met Sandra Schreurs. Zij schrijft:

Het @ndere soort geld is voor bedrijven, overheden en particulieren. Dus je gemeente kan ook meedoen. Daar is Stro nu ook mee bezig. Maar enthousiasme van onderop kan een gemeente over de streep trekken. Dat is wat wij hier in Oss gaan proberen. Je kunt zelf als Ubuntu gemeenschap contact opnemen met Stro. Je kunt het beste bellen. Ze werken met voornamelijk vrijwilligers waardoor het altijd even duurt voordat je per mail antwoord krijgt. Wij zijn 2 weken geleden in Utrecht langsgeweest om de strategie te bepalen. 15 maart komen ze op de landelijke Genoegdag in Oss. Daar zullen ze 2 lezingen houden. 1 voor particulieren en 1 voor bedrijven. Wat je kunt doen is naar deze dag komen met een groepje en je opgeven voor de lezingen. Er zal ook een stand staan waar je vragen kunt stellen. Tijdens de lezingen zal daar ook wel de gelegenheid voor zijn.

Hieronder de link van de genoegdag. Binnenkort zal Heleen ook de gegevens over het @ndere soort geld in het programma zetten. Ik weet dat ze nu kei druk is. Dus dat komt nog.

http://www.genoeg.nl/nieuws/consuminderen/landelijke-genoegdag-2015

Het is voor mij een behoorlijk eind reizen, maar het klinkt wel heel leuk :-)

• Ton Sieben
    Moderator
    #3312 |

Dank je wel Mia,

Oss is voor mij heel goed te bereizen en ik ben zeker van plan te gaan. Als er iemand is die zin en tijd heeft om mee te gaan kunnen we het samen plannen. Het lijkt me een wezenlijke optie om als Ubuntu NL deel te gaan nemen aan een dergelijk initiatief om daarmee handen en voeten te geven aan één heel belangrijk onderdeel van het Ubuntu gedachtengoed. 

Graag lees ik ook reacties van anderen.

• Lara
    Bijdrager
    Aantal posts: 1
    #3319 |

Ik ben het boek momenteel aan het lezen en ken nog iemand die hier heel erg geïnterresseert in is.

Ik moet fff kijken of ik het me kan veroorloven om te komen, maar als dat lukt ben ik, waarschijnlijk samen met die ander, graag van de partij.

• Ton Sieben
    Moderator
    #3320 |

Na even gekeken te hebben op http://www.genoeg.nl krijg ik het gevoel dat het zwaartepunt van deze dag ligt op besparen en zuinig zijn. Beiden zijn eerbare uitgangspunten maar niet direct actuele punten van aandacht van Ubuntu Nederland naar mijn idee. Uiteraard is het mogelijk dat de lezing van @nder soort geld wel interessant is maar om daarvoor een hele dag naar een beurs te gaan is mogelijk wat omslachtig. Ik heb een ander voorstel:

Is het mogelijk dat we met het Ubuntu Nederland een dag(deel) gaan praten met de mensen van @ander soort geld en kijken hoe we kunnen gaan samenwerken. Dit lijkt me een heel mooi en belangrijk initiatief wat klopt bij het Ubuntu gedachtegoed en waar ook maatschappelijk het moment opportuun voor is.

Mia, zouden jij, Sandra en misschien ook Bri dit kunnen en willen organiseren?

Graag uw aller reacties!

• Joost
    Sleutelbeheerder
    Aantal posts: 44
    #3322 |

Het lijkt mij een goed idee, al is het maar een oplossing op een weg naar geen geld. Al heb ik niet bijster veel economische kennis..
    Geld heeft natuurlijk een nare bijsmaak, zeker op momenten dat veel mensen stoeien met het kunnen voldoen aan hun betalingsverplichtingen, zoals de afgelopen jaren met al die crisissen..
    Puur gezien is het natuurlijk een tool, waarmee je dingen kunt ruilen, op zichzelf niks waard, in het ideale geval. Net zoals veel technische uitvindingen al de radio, automobiel en het internet: het biedt veel mogelijkheden, maar er dient verantwoordelijk mee om gegaan te worden.

Ik denk dat gebruik van een alternatieve munt, als pure tool, voor het ruilen van dingen in de ruimste zin van het woord, een goede tussenoplossing is. Niet veel mensen zijn geneigd iets belangeloos te doen, zeker als de persoon die het ding verlangt, niet bekend is bij de persoon die iets kan aanbieden. Dit punt zit bij veel mensen diep geworteld in denkpatroon. Zoals mij bij is gebleven van het verhaal van Ferdinand op de eerste meeting: “what’s in it for me”. Dat geldt ook hier voor denk ik.

Een niet centraal beheerde munt, dus je zou kunnen zeggen een gedemocratiseerde munt, is  moeilijker te beïnvloeden. Dit bevorderd de bescherming tegen misbruik alleen al. Ik vind de vergelijking met P2P in het verhaal van het internet leuk om te maken. Spreiding en diversiteit maken dit tot een stabiel, en moeilijk te beïnvloeden en controleren verschijnsel. Belangenbehartigers van de muziek en film industrie lopen altijd achter de feiten aan, of je dit nu positief of negatief vind: er is sprake van een natuurlijk proces, dat klappen kan opvangen, en, zoals gezegd lastig te beïnvloeden. Ik denk, zoals een munt zou moeten zijn, als je er gebruik van wil maken.

Wat betreft verandering is een analogie met de natuur te maken ook: een diverse en verspreide populatie versterkt en ondersteund elkaar. Een plaag, zoals een sprinkhanenplaag, is een uit de hand gelopen succes van een individuele soort. Met als mogelijke redenen van ontstaan: ideale aanpassing aan de omstandigheden in het ecosysteem op dat moment (passief of actief), bijvoorbeeld  een overvloed aan voedsel, of het weg vallen van aspecten die de balans in stand hielden (bijvoorbeeld natuurlijke vijanden van de sprinkhaan).
    Het probleem lost zichzelf echter áltijd op: of er is geen voedsel meer (alles is door de uit de kluiten gewassen populatie binnen de kortste keren opgegeten), of er breekt een ziekte uit die de monocultuur (de grote hoeveelheid sprinkhanen met een geringe genotypische diversiteit) binnen de kortste keren om zeep helpt.
    Het zijn flexibiliteit en geringe groei (verandering) die een populatie gezond houden, en, je zou kunnen zeggen, succesvol.

Dus snelle verandering biedt weerstand, ook dit is een natuurlijk proces. De analogie met de natuur en P2P is hier ook weer terug te vinden.
    Weg halen van geld in één keer is een grote verstoring van het ecosysteem waarin de meeste mensen zich begeven op dit moment. Hier komen denk ik ook excessen van. Net als het weg halen van een dictator uit een dictatuur; de onderdrukking / controle is weg, mensen weten niet meer waar ze aan toe zijn. De meeste zullen hun ding blijven doen, maar de “bold ones” zullen het heft in handen nemen. Maar is er uiteindelijk een verandering gekomen die de meeste mensen voor ogen hadden? De sturing is terug, maar tegelijkertijd ook weer niet: terug bij af zou je kunnen zeggen. Het is een kwestie van tijd voor het fenomeen van revolutie zich weer herhaald.

Ik denk dat evolutie, geleidelijke verandering, een veel bredere acceptatie te weeg brengt. Rekening houdend met de egoïstische aspecten van de mens als verschijnsel, zal je met een alternatieve, gedemocratiseerde munt, juist kunnen bewerkstelligen dat centraal gecontroleerd geld op zijn retour gaat. De diversiteit van verschillende munten zoals hierboven opgesomd is, vind ik mooi om te zien. Diversiteit is goed!

Mijn conclusie is dat geld nodig is om van geld af te komen, ja dat denk ik wel.
    “Zelf (voordelen) ondervinden van alternatieven is een heel ander verhaal, dan zeggen dat alternatieven beter zijn dan huidige implementaties van bepaalde tools.”

• Wim
    Sleutelbeheerder
    Aantal posts: 105
    #3325 |

Is het mogelijk dat we met het Ubuntu Nederland een dag(deel) gaan praten met de mensen van @ander soort geld en kijken hoe we kunnen gaan samenwerken. Dit lijkt me een heel mooi en belangrijk initiatief wat klopt bij het Ubuntu gedachtegoed en waar ook maatschappelijk het moment opportuun voor is.

Kijken hoe we een alternatieve muntsoort kunnen gebruiken lijkt me een uitstekende stap.

Mia, zouden jij, Sandra en misschien ook Bri dit kunnen en willen organiseren?

Zou dit onze eerste ‘project’ groep worden?

Interessant is ook om te denken hoe dit tussen leden en in de vereniging gebruikt kan worden. Al wil ik niet te ver vooruit gaan lopen op dit moment 😉

Mijn conclusie is dat geld nodig is om van geld af te komen, ja dat denk ik wel. “Zelf (voordelen) ondervinden van alternatieven is een heel ander verhaal, dan zeggen dat alternatieven beter zijn dan huidige implementaties van bepaalde tools.”

Helemaal mee eens!

• Mia
    Moderator
    #3394 |

Inge van Stro heeft geantwoord:

Opstarten van een community

In de meeste gevallen is de community een bestaand netwerk waarbij de aansluiting op het Circuit een extra is, doordat leden zo kansen krijgen op extra klanten, kredieten, banen en de community meer middelen krijgt om haar doelstelling te bewerkstelligen.

Wat wordt van de community verwacht?

Ledenwerving

Beheer lokale website en betaalplatform

Administratie betalingen en accounts eigen community

Vragen leden beantwoorden

Wat regelt het Circuit?

Ondersteuning community’s met trainingen, bv. in gebruik betaalplatform; faciliteren onderlinge communicatie

Betaalplatform

Ontwikkeling en onderhoud software

Zorgen voor een toereikende juridische structuur

Steun ledenwerving

Controle op de identiteit van deelnemers.

Fase 2: Kredietbegeleiding, beoordeling en verzekering (uitbesteed)

Beheer Garantiefonds

Wat zijn de kosten en opbrengsten?

Kosten voor (leden van de) community

Leden kunnen zich bij een community aanmelden na betaling van €5.03 aan STRO ter verificatie van de identiteit. Leden die zich rechtstreeks aanmelden bij het Circuit Nederland betalen € 25,-. Dit kan via: http://www.circuitnederland.nl

Opbrengsten voor de community

Omloopheffing van termijn-euro’s (1% per maand)

Lidmaatschap (door community zelf te bepalen)

Wat biedt Circuit Nederland community’s?

Het Circuit biedt een betalingsplatform waar groepen van consumenten, bedrijven, overheden en andere organisatie handelen met een onderling betaalmiddel: termijn-euro’s. Dit betalingsplatform biedt de volgende mogelijkheden:

Uitwisseling van vraag en aanbod op een marktplaats van de community

Vraag en aanbod van andere community’s bekijken en mogelijkheid om met andere community’s te handelen

Gezamenlijk krediet mogelijk maken

bedrijven die een krediet nodig hebben kunnen een krediet ontvangen (na zorgvuldige beoordeling) waarbij de leverancier van de kredietnemer meebetaalt. Immers de leverancier profiteert ook van het krediet.

Geld geconditioneerd in omloop brengen

door termijn-euro’s te kopen krijgt het geld de eigenschap mee dat het voor een bepaalde tijd alleen binnen het Circuit besteed kan worden. Hiermee kan het niet zomaar uit de lokale economie verdwijnen.

Mogelijkheid om eigen doelstellingen te realiseren

We zijn nog bezig met de uitvoering van een folder. Die verwacht ik zeer binnenkort te kunnen geven.

Je hoeft geen officiële vereniging zijn om mee te doen. Wel heb je iemand nodig de administratie bijhoudt, die communiceert naar leden, et cetera.

Ik zal onze beheerder van Circuit Nederland vragen of hij voor jullie een testomgeving kan creëren.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.